På första plats ligger fortfarande Forsman & Bodenfors ”Epic split” med Jean Claude Van Damme men på andra plats över de mest delade filmerna i Sverige återfinns ANR BBDO’s reklamfilm ”Like a Swede”.
Filmen som blivit en viral succé (även i internationella medier) är en kampanj för TCO med syftet att uppmärksamma och öka kunskapen om den svenska partsmodellen, det enligt TCO unika samarbetet mellan fack och arbetsgivarorganisationer som ger samma förmåner som bara de allra rikaste i andra länder har.
Hur informerar man då om detta utan att tittarna somnar? Jo, man låter en snygg och rik amerikan prova på att leva som en äkta svensk med föräldraledighet, tjänstepension och flera veckors semester. Resultatet? Like a Swede (a way of living) – The American Dream: 1-0.
Video: YouTube
Att leva ”Like a Swede” kan presenteras på ett helt annat sätt också – Lyssna på roliga Public Service, som sändes i går (söndagen 26 januari). Spola fram till drygt 7 minuter.
Inlagt av: Josephine Ferguson