Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

12 sep 2016

Brand in West

img_2463
Förra veckan var vi på Brand in West som arrangerades av Solberg Kommunikation, som sitter i fantastiska lokaler på Sankt Eriksgatan i Göteborg med otrolig utsikt över Operan och Göta Älv. Varumärken står i fokus på Brand in West och eftermiddagen inleddes med Robert Arvidsson, marknadschef på Liseberg. Med en ambition att bli ledande nöjespark i Europa fanns det många utmaningar att prata om under begreppet varumärke. För att t ex locka fler i ungdomssegmentet har man utvecklat en köunderhållningsapp för attraktionen Helix. I tio minispel tävlar man mot varandra och varje kvart vinner den som ligger högst på topplistan. Vinnaren får en Express-Pass-biljett och kan gå före i kön till nästa åktur. Förnyelse och framåtanda är viktigt för Liseberg och planer för framtiden rör bland annat en vattenpark och ett nytt hotell.

Efter Liseberg var det dags för Setterwalls Advokatbyrå som pratade om vikten av att skydda sitt varumärke. Varumärken registeraras i olika klasser, beroende på om det är varor eller tjänster och relaterat till bransch. Deras bästa tips när man ser över sitt nuvarande skydd var att fundera på om varumärket registrerats i rätt kategorier och bransch och ifall det även kommer vara relevant för framtiden.

Solberg själva presenterade sedan hur de arbetar med varumärken. Kommunikationskonsulten Jenny Stamming berättade övergripande om processen från start till mål. Ett av de viktigaste stegen i resan menade hon var att engagera medarbetarna redan från dag ett. Genom att göra dem delaktiga i utvecklingsarbetet finns det sedan vid lanseringen redan färdiga ambassadörer ute i organisationen. Under arbetets gång skapar det också möjligheter till dialog och synpunkter som kan vara viktiga för företaget i stort. Som ett exempel tog Jenny företaget Swedol – ett intressant case som finns att läsa om mer här.

img_2472-1

Louise Ahlström och Elisabeth Ed Widegren från Volvo Cars tillsammans med dagens moderator Susanne Spicar från Solberg.

Sist ut var Volvo Cars. Representanter från Volvo är inte sällan ett populärt inslag på många kunskapsseminarier och liknande för oss kommunikatörer – inte konstigt med tanke på att det är en lokal stolthet, som rönt stora framgångar. Dagens föreläsning var dock något utöver det vanliga. Elisabeth Ed Widegren och Louise Ahlström berättade engagerat och självkritiskt om varumärkesresan Volvo gjort de senaste åren och hur konceptet Made by Sweden genomsyrat marknadsföringen såväl globalt som relaterat till arbetsgivarvarumärket. Louise från Global Marketing-avdelningen pratade om de kulturella skillnaderna som blir påtagliga när man verkar både på de europeiska, asiatiska och amerikanska marknaderna. Hon visade bl a några exempel på hur samma reklamkampanj anpassades och tolkades för att passa de olika förutsättningarna. Varumärket ska vara starkt men med kulturell relevans. Elisabeths område var Employer branding och under parollen att Volvo skulle vara Employer of choice – for people who wants to make a difference blir varumärket en viktig och betydelsefull del. Tidigare sa man inom HR att there´s a war on talent men nu säger man att talent won. Man får leta efter de bästa talangerna och berätta vad man som arbetsgivare kan erbjuda. Elisabeth återkom till dagen den 21 januari, en av de enligt henne viktigaste dagarna någonsin. Dagen när man knöt ihop säcken med den här fantastiska filmen:

Vi tackar Solberg för en toppendag!

Inlagt av: Ann-Sofie Johansson

Kommentarsfältet är stängt