Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

15 maj 2013

1 av 3 ljuger på Facebook


Att användare av Facebook uppdaterar gärna och ofta är ingen nyhet men den senaste undersökningen (gjord av brittiska Barclaycard) visar att sociala medier-anhängare har för vana att ta till en vit lögn när något ska delas: en av tre är beredd att förvränga sanningen. Män för att upprätthålla sin coola fasad och imponera på kollegor, kvinnor för rädslan att inte passa in – smickrande foton på Instagram har blivit en klassiker.

Men det ska inte vara lätt, nu räcker det inte längre att skryta om morgonens löprunda, senaste prylköpet eller visa upp fot mot strand, för att vara rätt ska man istället lyfta fram sina goda gärningar, t.ex. att man just skaffat ett fadderbarn.

I undersökningen avslöjas även att många av användarna är avundsjuka på sina vänners statusuppdateringar och därför gärna kryddar sin egen uppdatering lite extra. Att det tänjs på sanningen beror främst på att man är så otroligt angelägen om att visa upp vad man tror (!) är ett intressant liv.

Nu när lögnerna på Facebook har avslöjats kan man ju andas ut eftersom det äntligen är bekräftat att gräset faktiskt inte är grönare på andra sidan utan bara en illusion…

Foto: Facebook

Inlagt av: Josephine

Kommentarsfältet är stängt