Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

4 feb 2013

800 000 kr i sekunden

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=k1I4CbvjjEk’]

Om det är några som kan sin marknadsföring så är det amerikanarna. I vanlig ordning spenderades enorma summor pengar i reklampauserna under helgens Super Bowl (finalen i den amerikanska fotbollsligan NFL). Närmare bestämt 800 000 kronor i sekunden. Walt Disney, Coca-Cola, Pepsi och Budweiser var några av företagen som bytt enorma summor pengar mot exponeringstid.

Super Bowl är USA’s största idrottsevenemang och förutom reklam känt för att vara en riktig ätarfest. Medan spelarna kämpade på planen vräkte de 110 miljoner tv-tittarna i sig bl.a. 1,2 miljarder kycklingvingar. Enligt Mark Brzezinski, USA:s ambassadör i Stockholm, behöver man som tittare egentligen inte vara speciellt intresserad av amerikansk fotboll:

”Den här sporten har en stark tradition och är en extremt tacksam tv-sport med de olika spelsekvenserna. För de allra flesta amerikaner har Super Bowl en positiv innebörd och betydelsen blir ännu större i svåra tider som efter 11 september eller i ekonomiskt svåra tider.”

Reklam, halvtidsshow med Destiny’s Child-reunion och nationalsång framförd av Alicia Keys får lika stort utrymme som själva matchen. Att Super Bowl förenar ett helt land är det inget snack om. Man kan konstatera att helgens deltävling i Melodifestivalen här hemma i Sverige inte riktigt engagerar på samma nivå, även om denna musiktävling återkommer år efter år.

Liksom Super Bowl är det ett beprövat koncept som utspelas, skillnaden är dock att det satsas på kvalitet på andra sidan atlanten (inte ens strömavbrott sätter stopp). När amerikanarna bjuder på underhållning går de all in. Kanske något som vi här i Sverige skulle fundera över istället för att låta Lena PH nakenchocka i spetsfodral. Och var det ens någon som sponsrade spektaklet? Telia? Statoil? Det hade varit trevligt om SVT i alla fall kunde ha ordnat med halvtidsshow i pausen framförd av en riktig artist.

Video: YouTube

Inlagt av: Josephine

Kommentarsfältet är stängt