Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

16 maj 2013

American Apparel anmäls för sexistisk reklam

Det amerikanska klädmärket American Apparel har tidigare varit i blåsväder för sin kontroversiella image och har nu anmälts till reklamombudsmannen. Klädkedjan (som har butiker i bl.a. Stockholm) har valt att marknadsföra sin unisexkollektion på både manliga och kvinnliga modeller. Vad som upprört svenskarna är att samma plagg visas på fullt påklädda män medan kvinnorna är halvnakna.

American Apparel är snabba med att försvara vad många har uppfattat som objektifiering och hävdar att bilderna på unisexkollektionen ska betraktas som konst.

-I det här fallet är den faktiska produktbilden för unisexplagget lika påklädd för kvinnor som för män, förklarar Ryan Holiday, marknadschef på American Apparel. Dessvärre har vissa bloggare förväxlat produktbilderna med de konstnärliga modefotografierna, vilket har resulterat i den här kontroversen.

Svenskar i allmänhet reagerar starkt på reklam som de anser vara könsdiskriminerande. Förra året tog reklamombudsmannen emot över 500 anmälningar där hälften av besluten gällde könsdiskriminering. Saknar vi förmåga att se det konstnärliga i bilden eller är vi helt enkelt känsliga för naken hud?

Att American Apparel’s reklam skulle uppfattas som sexistisk var förmodligen inte meningen, dock är detta ett nytänkande företag som ständigt tänjer på gränserna, både vad gäller design och marknadsföring.  Den kritik som nu riktas mot klädföretaget kommer förmodligen inte att prövas av RO då reklamen inte riktar sig till den svenska marknaden.

Kolla in byPM som inspirerats av unisexbilderna.

Här försvarar den svenska modellen kampanjen.

Foto: American Apparel

Inlagt av: Josephine

Kommentarsfältet är stängt