Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

13 mar 2012

Att prata där målgruppen är villig att lyssna

Förra veckan hade Wednesday Relations tillsammans med Mikael Ahlström från Hyper Island och byrån Britny en spännande workshop som handlade om utmaningar och möjligheter med sociala medier. Vi fick också tips på hur vi kan mäta våra aktiviteter och vår påverkan.

Vi diskuterade sociala medier som plattform och hur man genom dess kanaler kan engagera och interagera med sin målgrupp. Eftersom det är användarna själva som väljer vad de vill lyssna på måste kommunikationen förstås ske på deras villkor. Därmed ökar också  kravet på kreativitet från företagens sida. Hur ska man då få användarna att lyssna och agera?

Det är ju ingen tvekan om att det är i de sociala medierna som målgrupperna finns. Men man får inte glömma att de flesta av oss är invandrare i den digitala världen. Det gäller först och främst att observera och lyssna på vad som sägs och hur det sägs så att vi lär oss att tala språket. Då kan vi också hitta den plattform där målgruppen finns som är villig att lyssna på vad just vi har att säga.

Är du intresserad av att mäta din aktivitet och ditt inflytande i sociala medier? I så fall borde du testa tjänsten KLOUT. Ett verktyg där du kan mäta hur många du når när du publicerar innehåll på exempelvis Facebook och Twitter, samt vilken påverkan ditt innehåll har på omvärlden. Dock utan någon närmare analys.

Nedan följer tips på fördjupad läsning:

Internetworld’s artiklar ”Så mäter du effekten av Facebook” och ”Tre sätt att analysera Facebooks påverkan”.

Inlagt av gästbloggare Louise Richardson.

Bild: skärmdump

Kommentarsfältet är stängt