Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

11 maj 2015

Avicii och Volvo startar om

Så var det då dags för ännu en svensk kändis att fronta Volvo. I fredags premiärvisades reklamen där housestjärnan Avicii /Tim Bergling kör runt i Volvos senaste XC90. Med titeln A New Beginning ska reklamen representera Aviciis nystart som artist (turnélivet kan vara hårt även som ung 25-åring) och Volvos nya, egenutvecklade modeller.

”De senaste sex åren har jag varit ute på turné hela tiden, förutom de nio månaderna under min time-out. Jag gjorde ungefär 325 spelningar per år och reste mycket. Det kunde inte fortsätta så. Till slut fick jag omvärdera min situation och förändra min livsstil. Sverige är viktigt för mig, det är här jag samlar styrka och energi tillsammans med familj och vänner. Hela den här resan, med att omvärdera och börja om, är vad filmen och musiken handlar om. Det är en nystart för mig och en nystart för Volvo”, säger Avicii.

Ja, reklamfilmer har definitivt blivit populärkultur. XC90 körs i vanlig ordning genom ett svenskt landskap. Åska och stränder varvas med dansgolv och familjemiddag till tonerna av en ny version av Nina Simones Feelin good. Mystiskt eller bara halvsegt och vemodigt?

Enligt Kristian Elvefors, vd för Volvo Car Sverige, är Volvo glada att Avicii på det här sättet vill vara med och berätta sin historia, Volvo har tydligen också arbetat hårt och länge – med att ta fram nya bilmodeller. Alltså, är inte hela konceptet ändå något långsökt? Att Avicii som varit överarbetad, utbränd, haft ohälsosamma alkoholvanor och opererat bort gallblåsan nu ska ”starta om” med hjälp av Volvo? Förresten flyger väl Avicii mer än vad han kör bil? Jaja, reklamen är i alla fall safe.

Foto: Volvo Car Sverige

Inlagt av: Josephine Ferguson

Kommentarsfältet är stängt