Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

28 feb 2014

Att inleda

bloggpost

”En bra rubrik med en dålig inledning är ungefär samma sak som att bjuda hem någon och smälla igen dörren i ansiktet när de kommer,” menar Brian Clark, från den alltid lika intressanta bloggen Copyblogger. Här ger han fem exempel på hur man kan inleda sitt blogginlägg på bästa sätt.

  1. Ställ en fråga – ett klassiskt retoriskt grepp som skapar nyfikenhet och väcker tankar. Att aktivt kunna engagera läsaren är alltid väldigt bra.
  2. Börja med en anekdot eller ett citat – en kort historia som skapar reaktioner. Något som sätter fingret på huvudbudskapet i blogginlägget.
  3. Skapa en mental bild – att med ord kunna skapa en bild som läsaren får framför sig är mycket effektfullt och ett utmärkt sätt att inleda på. Exempelvis: ”tänk dig,” ”föreställ dig detta” eller ”kommer du ihåg när”.
  4. Använd metaforer och liknelser ­– ett bra sätt att fånga läsarens uppmärksamhet och ett bra sätt att sammanfatta budskapet i en enda mening.
  5. Citera chockerande statistik – vem lockas inte av unik, häpnadsväckande eller till och med chockerande statistik?  Använd intressanta siffror som är direkt kopplade till huvudbudskapet i texten.

Copyblogger.com hittar du en mängd bra tips för att skapa det bästa innehållet online – innehåll för att driva trafik, skapa uppmärksamhet och bygga varumärke.

Och på tal om innehåll och smart kommunikation måste vi tipsa om Sara Morge, vd för kommunikationsbyrån Friends Agenda uppmärksammade debattartikel ”En tyst minut för framtiden”. En intressant syn på begreppet kommunicera mera, om introverta och extroverta företag och om att det är dags för mindre prat och mer verkstad.

Inlagt av Ann-Sofie
Bild från Pixabay

Kommentarsfältet är stängt