Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

11 okt 2010

Brittisk humor när den är som sämst

 

Man blir både chockad och äcklad av 10:10’s senaste reklamfilm No Pressure med målsättning att sänka koldioxidutsläppen med 10%. I inledningsscenen sprängs två skolbarn som är skeptiska till frökens förslag om att tillsammans göra insatser för att minska utsläppen av koldioxid. Blod och köttslamsor flyger över chockade klasskamrater.

Och så fortsätter det igenom hela reklamfilmen: VD spränger anställda, fotbollslag spränger tränare och det hela avslutas med sprängning av en gammal skådis. Jag skulle verkligen vilja veta hur Richard Curtis tänkte när han satt och filade på filmens manus. Förmodligen ville han väcka uppståndelse och provocera men resultatet liknar mest något som kan ha hämtat inspiration från M.I.A.’s video Born Free. Alternativt från utrikesnyheterna.

Att sponsorerna bakom reklamfilmen har dragit tillbaka sina finansiella bidrag kan ju inte vara oväntat. Även 10:10’s chef Eugenie Harvey har fegat ur rejält och helt tagit bort filmen från kampanjsajten.

Vad förväntade de sig egentligen? Tydligen hade teamet bakom No Pressure tyckt att filmen var ”extremely funny”. Visst är budskapet tydligt men det går ju ändå totalt förlorat i allt blod. Det känns knappast som att mord av medmänniskor är lösningen på koldioxidproblemet.

Film: YouTube
Inlagt av: Josephine Ferguson

Fler som uppmärksammat No Pressure:
Uppsalainitiativet
The Climate Scam
Och  Aftonbladet

Kommentarsfältet är stängt