Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

20 mar 2013

CIRKUS BLACK

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=k3Mp_GIxId4′]

Jag är 52 år, och ska släppa en platta – vad fan ska jag göra? säger Tommy ”Black” Nilsson till Aftonbladet.

Tommy Nilssons förvandling till artisten Black har verkligen varit veckans stora snackis. Efter mycket spekulationer visade det sig ju till slut att Tommys lite tuffare, mörkare och hårdare sida faktiskt var mer än ett namn, det var Marabous relansering av smaken Black. Alltså inte heller en del av AIK:s kampanj ”Paint it black” som det påstods i media. Fotbollsklubben drog dock nytta av uppmärksamheten och svarade med en egen pr-kupp.

Kampanjen Black som skulle pågå under minst en vecka avslutades redan efter 24 timmar då den folkkäre artisten inte kände sig bekväm med vare sig ljugande eller makeover. Nej, att Tommy skulle byta stil så plötsligt verkade väl i och för sig inte troligt men att Marabou stod bakom cirkusen var knappast väntat det heller!

”Det handlade om att komma igenom mediebruset på ett annorlunda sätt. Vi ville att folk skulle få reda på att ”Marabou Black” är tillbaka och tar plats i vårt permanenta sortiment”, säger Marabous marknadschef Hilda Björkman.

Hela kampanjen kan tyckas förvirrande långsökt, kanske till och med desperat? Men om framgång mäts enbart i antal träffar på Google är Cirkus Black en stor succé för alla inblandade. Frågan är hur proffsigt det är att marknadsföra genom osanning. Hur påverkas egentligen de inblandade varumärkena?

Huruvida vi kommer att lyssna på Tommy Nilsson och äta mjölkchoklad med lakritssmak i sommar återstår att se, vi har ju en tendens att glömma fort när det gäller sociala medier.

Film: YouTube

Inlagt av: Josephine

……………………………………………………………………………………………………………………………….

Johannes Karlsson, Head of PR & Social Media, VisitSweden kommenterar enligt följande:

”Termen ”black tommy nilsson” genererar 1790 träffar i Google och i Twitter vrider sig tyckarna i skam över att de gick på kuppen.
Black-kuppen är intressant på många sätt – framför allt visar den på hur snabbt saker tar fart i de sociala medierna och att det absolut finns utrymme för analys och eftertänksamhet i det moderna massmediesamhället. Sedan tror jag att Tommy Nilsson faktiskt säljer lite fler skivor på det hela och att Marabou säljer lite mer choklad. I det stora hela en ganska rolig kupp men jag hoppas att den är en del i en större strategi.”

Kommentarsfältet är stängt