Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

29 aug 2014

Content Marketing

library-425730_640

Igår samlades ett stort antal åhörare på Rubinen för att lära sig mer om vad det populära begreppet Content Marketing egentligen innebär. Det var kntnt som bjudit in intresserade inom kommunikationsbranschen på frukostmöte för att lära ut lite om Content Marketing.

Föreläsare denna morgon var Malin Sjöman från B2B byrån Hägvall & Sjöman. Hon förklarade för oss att Content Marketing handlar om att paketera och dela med sig av företagets samlade kunskap och erfarenheter som ett värde till våra tilltänkta kunder. I stället för att lyfta fram våra egna produkter och tjänster, ligger fokus på att förstå våra kunders behov och på att besvara de frågor olika personer kan tänkas ha när de står inför ett köpbeslut. Genom att kommunicera med marknaden utifrån deras behov och funderingar, snarare än inifrån vårt eget företag, är tanken att vi kan hjälpa målgruppen framåt i sin beslutsprocess.

Malin delade upp arbetet med Content Marketing i sju steg:

1) Förstå dina kunder
2) Välj tema
3) Bygg din berättelse
4) Gör en inventering
5) Paketera berättelser
6) Sprid ditt content
7) Mät och utvärdera

Vill du veta mer om Content marketing så har Pia Tegborg och Thomas Barregren från kntnt skrivit boken ”Content marketing” som finns att köpa i bokhandeln alternativt på Bokus eller Adlibris.

content_marketing_-_vardeskapande_marknadskommuni-barregren_thomas-25957428-806481020-frntl

Om man reflekterar lite över Content marketing som på svenska kan översättas som innehållsmarknadsföring, så ska det inkludera följande: Innehållet ska vara relevant, tilltalande och värdefullt för målgruppen, Innehållet ska påverka målgruppen att ändra eller förstärka ett beteende i önskad riktning, Innehållet ska tas fram systematiskt och publiceras regelbundet i en pågående process, Innehållet ska publiceras i ägd media (men kan promotas i betald media).

Som kommunikatör eller PR konsult kan man absolut känna igen sig i sitt dagliga arbete i denna beskrivning, men vill man få en djupare inblick i vad Content Marketing är eller inte är så kan jag rekommendera dig att läsa Thomas Barregrens artikel.

Foto: Pixabay

Inlagt av: Malena Eklund

 

Kommentarsfältet är stängt