Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

15 Nov 2017

”Det här gör svenskarna på fejan och andra sociala plattformar”

Statistik över svenska folkets sociala medieanvändning 2017 (avses befolkningen från 12 år och uppåt)


Tidigt frukostseminarium stod igår morse på agendan ute på Lindholmspiren i Göteborg där contentbyrån
Kntnt var arrangör. Pamela Davidsson, statistikansvarig på Internetstiftelsen, gästade där hon presenterade rykande färsk statistik från den nyligen publicerade undersökningen ”Svenskarna och internet 2017”.

Internetstiftelsens årliga undersökning kan nästan ses som en ”bibel” för alla som är intresserade av internets utveckling och som arbetar med kommunikation på olika sätt. Undersökningen har pågått sedan år 2000 och är Sveriges största om digitala trender och hur vi använder internet. Under sin presentation hade Pamela särskilt fokus på statistiken av de sociala medierna.

Antalet svenska internetanvändare (avses befolkningen från 12 år och uppåt om inte annat anges) fortsätter att öka. Nu använder 94% internet och 85% gör det i mobilen. Upp till pensionsåldern använder så gott som alla (99%) internet. Även bland de äldsta ökar användningen stort, för första gången är det nu över hälften (56%) över 76 år som använder internet.

Så många använder internet

  • 12-55 år = 100%
  • 56-75 år = 95%
  • 76 + = 56%


Så många använder internet i mobilen

  • 12-55 år = 97%
  • 56-75 år = 77%
  • 76 + = 30%


Sociala medier
Fyra av fem svenskar använder sociala medier. Facebook är fortsatt populärast och används av 74 procent av internetanvändarna. Över hälften (56%) finns där dagligen. Flest nya användare senaste året har Instagram fått. Varannan svensk internetanvändare använder nu Instagram, en ökning med 20 procent. Snapchat ökar också stort och används av en tredjedel av internetanvändarna medan var fjärde använder Twitter.

  • 81% använder sociala nätverk någon gång
  • 56% använder sociala nätverk dagligen


Facebook

  • 74% av internetanvändarna finns på Facebook

Flest användare i fallande ordning:

  • 16-25 år = 93% någon gång, 76% dagligen
  • 26-35 år = 92% någon gång, 74% dagligen
  • 36-45 år = 82% någon gång, 61% dagligen
  • Vad gör vi på Facebook?

Statistik över vad svenska folket gör på Facebook 2017 (avses befolkningen från 12 år och uppåt)

Instagram

Flest användare i fallande ordning:

  • 12-15 år = 86%
  • 16-25 år = 81%
  • 26-35 år = 69%


LinkedIn

  • 30% använder LinkedIn någon gång
  • 3% använder LinkedIn dagligen


Twitter

  • 25% använder Twitter


Snapchat

  • 35% använder snapchat

 

För att ta del av hela undersökningen – klicka här!

Inlagt av: Sofia Ahlbertz

Kommentarsfältet är stängt