Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

21 dec 2010

Dressed for success?

Inga piercings, kluvna hårtoppar, korta kjolar eller armband. Schweiziska UBS har tagit fram en 43-sidig handbok i klädsel, hygien och uppförande för sina anställda med hoppet om att detta ska förbättra bankens rykte (man undrar ju hur de såg ut innan…).

Allas vår vett och etikettexpert Magdalena Ribbing menar att klädkoder markerar de anställdas attityd till sitt arbete, en uppfattning som jag kan hålla med om. Men kunden lär inte glömma vilken europeisk bank som drabbades värst av finanskrisen bara för att han eller hon möts av en anställd i Armanikostym.

Det krävs nog mer av UBS än en image som ska ge sken av att återspegla företagets verkningsmekanismer. På något sätt känns det lite som vilseledande marknadsföring. Och hur många gånger har man inte fått höra att det är insidan som räknas? Men visst, man måste ju börja någonstans.

Foto: Flickr
Inlagt av: Josephine

Kommentarsfältet är stängt