Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

11 mar 2014

”En slags sellout”

)
Visst luktade det lite sponsring? Mia Skäringers något aggressiva debattartikel i Aftonbladet om den ständiga diethetsen, där hon berättar om hur hon har bantat sedan tonåren men nu har krånglat färdigt med sin kropp. Artikeln slog rekord och delades mer än 140 000 gånger i sociala medier. Äntligen en kändis som förmedlar något genuint och äkta! Eller? För det visade sig att Skäringer bloggar för Proviva som lanserar en reklamkampanj med samma budskap som slutklämmen i hennes artikel: ”Det räcker”.

Om man ska tro Provivas marknadschef så är den omdiskuterade artikeln inte ett beställningsjobb, även om Skäringer själv säger att det är Proviva som betalar: ”Men självklart får jag betalt för att skriva blogg. Jag skulle inte kunna lägga ner den tiden annars. Det är ingen hemlighet. Förra gången var det Mama. Så visst är det en slags sellout.”

Att ett så icke-trendigt och ganska så trist varumärke som Proviva väljer att samarbeta med färgstarka Skäringer är dessutom jättekonstigt. Lika konstigt som att Skäringer, som på sin blogg skriver att hon är trött på dieter, wellness, kroppsnojjor och försäljningsknep, på fullaste allvar skulle konsumera den ”sockerdricka” som företaget säljer. Njae, en så där trovärdig kombination.

Film: Youtube

Inlagt av: Josephine Ferguson

Kommentarsfältet är stängt