Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

10 dec 2009

En Tiger i fritt fall

 

Världens bäste golfspelare har en årslön på ca 90 miljoner dollar, sponsoravtal värda 100 miljoner dollar och affärer med minst tre kvinnor – antalet ökar dock timme för timme. Att golfens perfektionist nr 1, Tiger Woods, skulle bli hängd på skvallersidorna verkade minst sagt orealistiskt. Men efter bilkrasch, drogrykten och oräkneliga mediespekulationer har varumärket Tiger Woods fått sig en rejäl törn.Varumärkesexperter verkar vara överens om att Tiger’s otrohetsaffärer har en negativ inverkan på vad som ansågs vara ett av sportvärldens mest prestigefulla varumärken.

– Tiger’s varumärke står för perfektionism, han är en Mr Perfect, han gör aldrig några fel. Därför drabbas hans varumärke hårdare eftersom han inte visat några ”mänskliga” drag tidigare. Media kommer att kräva en offentlig ursäkt, skadan är så pass utbredd och i de flesta skandalsituationer är öppenhetsprincipen att föredra, säger Niklas Olovzon, grundare till kommunikationsbyrån S&B till tidningen Svensk Golf.

Även Marianne Tollefors på Tollefors Consulting säger till Affärsvärlden att hon är övertygad om att skandalerna har påverkat det personliga varumärket och att Tiger snabbt borde inleda arbetet med att åter bygga upp omvärldens förtroende. Ännu så länge avvaktar dock sponsorerna själva (bl.a. Nike, EA Sports och Gillette) och menar att de har fortsatt förtroende för Tiger Woods. Under kvällen har dock motsatt information börjat höras, reklamfilmer ställs in etc.

I Expressens artikel ”Bara Elin kan rädda Tiger nu” förklarar Jason Maloni, Vice President på företaget Levick Strategic Communications att:

– Det Tiger Woods behöver är att hans fru väljer att stötta honom offentligt. Tills dess kommer spekulationerna att skada hans rykte.

I januarinumret för Golf Digest kan man läsa om ”10 tips Obama can take from Tiger”. I artikeln står bl a att ”Tiger has always been able to pull himself together after setbacks”. Något som han förmodligen, på ett eller annat sätt – men kanske inte fullt ut, kommer att göra även efter detta nederlag. Detta är ju trots allt något annat än en förlorad golftävling.

Sedan kan man reflektera över timingen för de 10 tipsen i Golf Digest. Den kunde inte ha varit sämre! Detta har dock redaktionen föredömligt tagit hand om genom att bl a publicera de många mail som kommit in på sin blogg.

Läs även: Nike om Tiger-hånet, Lyssna på Tiger Woods paniksamtal, Fore! And there goes Tiger Woods image.

Uppföljning 20091213: Uttalande på Tigers hemsida och tolkning av PR- och retorikexpert hos Aftonbladet

Uppföljning 20091228: Dyrbar nota för sponsorer och TV-nätverk i och med Tigers avhopp.
Uppföljning 20101204:  Nike vann på att stå bakom Tiger

Film: You Tube
Inlagt av: Josephine

Kommentarsfältet är stängt