Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

15 mar 2013

En viral succé

Justitieminister Beatrice Ask svarade i veckan på frågor i riksdagen om det hårt kritiserade Reva-projektet som har inneburit passkontroller i kollektivtrafiken av människor som ser ut att kunna vara papperslösa.

Författaren Jonas Hassen Khemiri skrev i dagarna det öppna brevet Bästa Beatrice till justitieministern i Dagens Nyheter där han föreslår att de ska byta kropp för en dag, för att de båda ska få nya perspektiv. Khemiri skriver i artikeln om sina egna erfarenheter av vara svensk med ett utländskt utseende, att vara en av dem som skulle kunna tas för en papperslös i kollektivtrafiken.

Artikeln har de senaste dagarna spridits med lavinfart och har hittills fått över 250 000 klick. Troligen mycket tack vare sociala medier. På twitter startades snabbt hashtaggen #bästabeatrice där människor började dela med sig av erfarenheter som liknar Khemiris, om vardagsrasism i Sverige. Den digitala strategen Hampus Brynolf säger till DN att Khemiris artikel vid det här laget har passerat genom i princip alla svenska twitteranvändares flöden.

Efter den massiva uppmärksamheten som Khemiris text har fått dröjde det inte länge innan Beatrice Ask tvingades svara. I torsdagens SVT:s Gomorron bemötte hon kritiken. Tyvärr utan närvaro av Khemiri.

De senaste dagarnas spridning av Khemiris text Bästa Beatrice visar prov på sociala mediers möjligheter. För det är när allmänheten sluter upp kring en fråga, som sociala medier visar upp egenskaper av demokratiskt verktyg. Hashtaggen #bästabeatrice blev till ett forum där människor delade erfarenheter, som sedan programledarna i SVT Gomorron bland annat använde för att ställa justitieminister Beatrice Ask till svars. Sociala medier är inte bara kommunikationskanaler. De kan också ge allmänheten makt att påverka.

Inlagt av gästbloggare Åsa Sundin

Bild

Bild

Kommentarsfältet är stängt