Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

16 nov 2012

Facebook edgerank

Facebook edgerank

För någon månad sedan gjorde Facebook ändringar i sin ”edgerank”, en slags algoritm som avgör vilket innehåll som syns i användarnas nyhetsflöde.

Facebook har ett bra tag sorterat ditt innehåll efter hur aktiv du är, d v s du får bara upp statusuppdateringar och bilder etc i ditt nyhetsflöde från de personer och sidor som du själv interagerat med (exempelvis om du gillat eller kommenterat en status/video/foto  m m). Nyligen har dock Facebook ändrat i sin edgerank och hur många fans man automatiskt når ut till och i samband med detta lanserat en tjänst där man har möjlighet att betala för att nå ut till alla sidans fans. Hur mycket man får betala beror på antalet fans på sidan.

Ändringen har skapat en hel del debatt eftersom många anser att Facebook medvetet minskat möjligheten för företag att nå ut till sina fans medan andra anser att så inte är fallet. Hur det nu än ligger till får man inte glömma att allt ursprungligen handlar om att engagera fansen. Ju fler man engagerar, desto fler når man ut till.

Facebook gör ständigt uppdateringar i sina villkor och regler, såväl för privatpersoner som företag, och det kan vara svårt att hänga med i svängarna. Om du vill bli uppdaterad när det händer något nytt på Facebook kan vi varmt rekommendera Facebookskolans blogg! Där får du snabbt reda på nya ändringar, de senaste nyheterna samt råd och tips kring bl a marknadsföring på Facebook.

Vill du veta mer om ändringarna i Facebooks edgerank? Se artiklarna och blogginläggen nedan:

Varför ser inte alla våra fans våra inlägg?

Facebook Edgerank – visar hur intressant ditt innehåll är

Stoppar Facebook din sidas uppdateringar?

Did Facebook decrease pages reach?

Inlagt av: Louise

Kommentarsfältet är stängt