Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

18 mar 2010

Fejk i Sandhamn

 

För dig som gillar att synas med rätt människor skräddarsyr vi en upplevelse utöver det vanliga. Champagne, ostron och fest med allt från kända artister och programledare till de hetaste fotomodellerna.”

Så lät det i kampanjen (PR-kuppen) bakom TV3’s senaste realitytillskott Sandhamn (premiär 31 mars). I marknadsföringen av programmet lockade påhittade eventbyrån Sandhamnstek med diverse exklusiva ” Stekarpaket” där det ingick fest med ”eliten” och tillgång till vattenskotrar.

Men herregud tänkte jag, går folk verkligen på det där?! Tydligen, för då allt avslöjades i mitten av februari bad ”företaget” om ursäkt för att bokningsförfrågningarna de hade fått tyvärr inte kunde genomföras…

Jag tycker att den här typen av marknadsföring kan vara kul, kontroversiell och provocerande. Dock är den riskfylld. Och det är väl tveksamt om den uppskattas fullt ut av målgruppen (vilken den nu är i det här fallet). Rickard Svensson, byråchef på A World Beneath, sa till Dagens Media:

– En fejkkampanj kräver en yngre publik som har vana att kritiskt granska och filtrera medier. 40-talister litar generellt sett mer på medier och då fungerar det inte alls.

Självklart ska inte den här typen av marknadsföring användas då det rör sig om att bygga en långsiktig relation, men i detta fall känns det relativt oskyldigt. Och visst kan man räkna hem en god exponering.

Det är så oerhört tacksamt att driva med stereotyper och jag erkänner att jag skrattade högt när jag läste Sandhamnsteks blogg. Jag fascineras knappast av stekarnas livsstil men lär ändå sitta några minuter framför TV:n den 31 mars.

Se även fejkbloggen  ”Black Ascot” som väckt stor uppmärksamhet.
Och Dagens Media om spelsajten Vinnarum.
Här på Plyhm-bloggen har vi tidigare skrivit om ”Kalkylerad PR med risk”

Uppdatering 20100319: Så marknadsförs Sandhamn av TV3

Film: YouTube
Inlagt av: Josephine

Kommentarsfältet är stängt