Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

2 feb 2010

Flash mob från lek till kampanj

Utan byxor i Barcelona

 

 

 

 

 

 

 

Flash mob kan vara dans på Plattan i Stockholmoffentligt kuddkrig, kurragömma i varuhus eller tunnelbaneåkning utan byxor. Den gemensamma nämnaren är en grupp människor som samlas på en förutbestämd plats vid en fastställd tidpunkt för att genomföra något tillsammans. Handlingen ska helst vara bisarr och oförutsedd. Efteråt skingras alla. Vem som helst kan vara initiativtagare och platsen är det offentliga rummet.

Hyllningen av Michael Jackson runt om hela världen är redan klassisk och i dagarna lekte en grupp på 400 personer kurragömma i en halvtimme på Ikea i Göteborg. Målsättningen är att ha roligt, men att väcka uppmärksamhet är ju helt klart också en del av poängen.

På 1960-talet genomfördes s k Happenings (se även Practical Jokes och Performance) – i svensk tappning var det premiär på Moderna Museet 1962. En del av syftet var även då att överraska/provocera. Happenings genomfördes dock av en mindre grupp, ofta med konstnärlig anknytning. En flash mob eftersträvar deltagande av en större grupp, något som underlättas genom användning av sociala medier.

Charlie Todd – flash mobens ”fader” driver sedan snart nio år Improv Everywhere i New York. Hittills har ett hundratal projekt genomförts. Enligt Charlie är det offentliga rummet till för att uttrycka kreativitet och sprida glädje. Ett plusvärde är att människor ser varandra i en för övrigt kall och anonym miljö. Första projektet omfattade 200 personer, som stelnade till ”statyer” i fem minuter i Grand Central Station, något som sedan har genomförts i 200 storstäder över hela världen. En flash mob arrangerades  första gången i Sverige 2003, men väckte då ingen större uppmärksamhet.

Numera används flash mobs också allt oftare i kampanjer och direkt PR-syfte. Språkarrangören EF skapade strax före jul ett nordiskt event i dansens tecken när hundratals dansare shakade loss enligt samma koreografi och vid samma tidpunkt i Stockholm, Helsingfors, Oslo och Köpenhamn. Radiotjänsts ”Tack”-kampanjNK och Sergels Torg liksom ”Pianotrappan” vid Odenplan (del av Volkswagens kampanj ”Rolighetsteorin”) är andra exempel.

På Facebook finns ett antal grupper under grupptiteln flashmob! I Göteborg lär det bli snöbollskrig i februari. Varför inte testa!?

Det finns även ett inslag i senaste numret av magasinet Fokus! under rubriken Fokuserat. (ej digitalt)
Titta på bloggen Flash Mob Gbg
Här kan man läsa mer om betydelsen av ordet flash mob – se bloggen Word Spy
Förslag på 24 olika flash mobs!
Kanske vill du vara med och dansa!? 
Eller kolla in flash mob för boknördar?
På Plyhmbloggen har vi tidigare skrivit om ”Where the hell i Matt”?  Känns som en flash mob!

Foto: Flickr
Inlagt av Birgitta

Kommentarsfältet är stängt