För några dagar sedan var jag på ett intressant föredrag på Folkuniversitetet med den grafiska formgivaren Christel Copp. Christel pratade om bildkommunikation, arbetet bakom reklamkampanjer och hur det ibland kan bli så fel när man struntar i grunderna; vad, vem, var, när och hur?
Då avsändaren har knappt 0,5 sekunder på sig att fånga mottagaren som utsätts för över 4000 grafiska budskap om dagen gäller det att träffa rätt. Hjärnan reagerar först på rörelse (var-systemet) och i andra hand på färg och form (vad-systemet).
Även om den snygga reklambilden och den genomarbetade texten placeras i det gyllene snittet kommer vi som mottagare bara ihåg 10 % av det vi läser, medan ”se och hör” kombinationen (t.ex. reklamfilmen) får oss att minnas upp till hela 50 % av informationen.
Givetvis finns det undantag. Som Göteborgsrestaurangen, som valde att marknadsföra sin kända king size räkmacka genom toalettreklam. Visst minns jag, men jag vill helst glömma.
Se även artikel i Zenit och presentation på Talarforum
Foto: Talarforum
Inlagt av: Josephine