Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

24 sep 2014

Framtidsspaning hos MiG i Göteborg

bild 1
Det gäller att hänga med blev något av ett ledord under fredagens Konvent Framtid som anordnades av (MIG) Marknadsföreningen i Göteborg. Dagen till ära hade ett gäng fantastiska föreläsare bjudits in för ge sin syn på trender, digitalisering, entreprenörskap osv.

Bobo af Ekenstam, futurist och trendspanare inledde med en rivstart och presenterade 11 megatrender från globalisering och digitalisering till vikten av transparens och ökade krav från konsumenten. Några av de exempel han visade var hur FedEx agerade när en av deras leverantörers misstag setts av nära 9,5 miljoner människor, eller hur Ben & Jerry bemötte ökade krav från konsumenterna genom den kreativa kampanjen ”do zero for climate change”, en kampanj som syftade till att spara energi genom att höja temperaturen i frysen. Båda dessa exempel var speciellt intressanta för oss som arbetar med kommunikation i och om företag.

Nästa föreläsare på scen var Caroline Krensler som nyligen utsetts till årets entreprenör av Veckans affärer. Caroline har startat framgångsrika Vinngroup, som utvecklar företag inom utvalda och nischade områden. Caroline inspirerade och bjöd på sina bästa tips om hur man bygger framgångsrika företag. Hon menade att den viktigaste pusselbiten är människorna, det gäller att hitta rätt typ av anställda för rätt typ av företag – det är kulturen och människorna som gör skillnad mellan bolag.
bild 2

Efter trender och entreprenörskap var det artisten Stefan Anderssons tur. En person som vi tidigare inte visste så mycket om men som visade sig vara dagens mest uppskattade föreläsare. På ett humoristiskt, hjärtligt och direkt sätt berättade han om inspiration och kreativitet och vad som händer om dessa krafter blockeras. Föreläsningen presenterades under titeln ”Slappna av då människa” och han berättade sin otroliga historia från att som ung och oerfaren ha lurat sig till ett jobb som tryckerichef, för att sedan säga upp sig och följa sin artistdröm. Efter att ha tjatat sig in på skivbolag, fått skivkontrakt och varit snubblande nära att bli superstjärna i Japan avbröt han framgången och tog semester i sju år med start i en bungalow på stranden i Thailand. Skratten avlöste varandra och applåderna likaså, succé!

Dagen fortsatte sedan med Lena Larsson från Stampen Media Group och deras syn på medier i utveckling och Magnus Kempe om innovationer som formar vår framtid. Mediestrategen Brit Stakston pratade kring digital kommunikation och makten som ges till dem som förstår kanalernas fördelar. Brit lyfte upp lysande exempel på unga tjejer som verkligen gjort skillnad och skapat debatt i de sociala kanalerna, exempelvis Julia Mjörnstedt, som rönt stora framgångar med föreningen Ung Cancer och gymnasieeleven Oliva som under hashtagen #Björklundsskola skapade engagemang så att 4000 historier från svensk skola delades och nådde riksdagsnivå. Brit gav också klarsynta reflektioner kring höstens val och varför vissa lyckats bättre än andra på grund av användningen av de digitala kanalerna. Här kan man se hennes presentation om hur sociala medier påverkade supervalåret.

Om någon somnat under eftermiddagen så vaknade de med all säkerhet till när Mia Törnblom avslutade dagen med att på sitt alldeles egna energiska sätt prata om självkänsla och motivation. Inspirerande!

Sammanfattningsvis en mycket intressant dag full med insikter och nya kunskaper. De event, som arrangeras av Marknadsföreningen i Göteborg och som vi ofta besöker rekommenderas till alla företagare och entreprenörer – ett utmärkt sätt att skapa nya kontakter och få ny kunskap.

bild 3

Inlagt av Ann-Sofie

Kommentarsfältet är stängt