Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

2 okt 2014

Gamificationdagen

free-time-422035_640
Visste du att så mycket som 97 % av alla 12-17 åringar spelar spel?

Det ger en intressant bild av hur framtiden kommer att se ut och en förklaring till varför gamification blir allt vanligare att använda sig av inom marknadsföring, utbildning, internkommunikation och mycket mer.

Förra veckan var vi i Stockholm och besökte GamificationdagenBonnier Conference Center. Arrangör var Atomer och Bitar som flera gånger om året arrangerar konferenser inom digitala nyheter och trender. Det blev en fullspäckad dag med föreläsningar från några av Sveriges främsta experter inom området.

Sergej Belinski från reklambyrån Citat inledde med att konstatera att we are all gamers och att gamification inte är något nytt – länge har det anordnats säljtävlingar, flygbonussystem, den 10:e koppen kaffe på köpet osv. Spelmekanismen triggar oss helt enkelt, belöningar får oss motiverade och tävlingsmomentet skapar engagemang. Det är mekanismer som ligger i vår natur och som kan användas för att kommunicera i olika sammanhang. Det kan handla om marknadsföring men också om att genomföra olika förändringsprojekt eller utbildningar. Spel och tävling är roligt och Sergej menar att man med glädje kan förändra beteenden. Mer om detta berättar han i TV4 Nyheternas inslag som spelades in under Gamificationdagen.

En höjdpunkt under dagen var Oskar Eklund från digitalbyrån Hello There – deras framgångar är imponerande. Över 15 miljoner har spelat deras spel, här kan man se exempel på några av deras case. Oskar poängterar flera viktiga aspekter när det gäller att använda sig av gamification: slarva inte med researchen, det ska vara låg tröskel för att komma in, försök få fram en ”pleasurable frustration”, testa först på målgruppen och gör löpande tester under tiden för att se vad som funkar. Och till sist våga göra det hela vägen.

bild-2En annan höjdpunkt under dagen var den fantastiske talaren Peyman Vahedi, rektor på Ådalsskolan i Kramfors. Med inlevelse och engagemang pratade han om hur han på ett naturligt och mycket framgångsrikt sätt använt sig av gamification i skolan. Hans metoder ifrågasätter det traditionella lärandet och anpassar sig mer till den tid vi lever i nu. Läs mer om vad han gör på hans rektorblogg här.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att gamification är så mycket mer än att skapa avancerade spel och appar – det är ett sätt att förhålla sig till och en metodik att använda sig av för att skapa engagemang och kommunicera ut sitt budskap på ett effektfullt sätt.

Om du är intresserad finns övrigt material och alla presentationer från dagen här.

Bild: Pixabay och privat
Inlagt av Ann-Sofie

 

Kommentarsfältet är stängt