Den 27 november är det #GivingTuesday, en motreaktion på konsumtionshetsen kring Black Friday och Cyber Monday. Man kan kort säga att #GivingTuesday som koncept vill lyfta ”givandet” som något positivt och den övergripande målsättningen är ”Att göra gott”.
Allt startade i USA 2012 och kom till Sverige först förra året. För oss är det ett relativt nytt begrepp men vi kom i kontakt med detta via vårt pro bono-projekt Mercy Ships. I måndags var vi inbjudna till ett frukostseminarium anordnat av FRII, Frivilligorganisationens insamlingsråd som är global partner och ansvarig för detta evenemang i Sverige. Just nu är de aktiva med att informera insamlingsorganisationer, företag och privatpersoner kring vad #GivingTuesday är för något och ge förslag på vad man kan göra under dagen. På frukostseminariet presenterades flera olika ideér på hur andra gjort. Bland annat företaget Patagonia som skänkte hela sin vinst under Black Friday till miljöorganisationen Save the Planet.
Vi själva kommer definitivt göra något av denna dag – för tillfället är vi i planeringsstadiet men vi kommer snart att presentera vår idé närmare.
Om du är intresserad av att veta mer så hör dig till oss alternativt direkt till FRII.
För mer info se här: www.givingtuesday.se