Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

18 apr 2013

Google Maps – vilken lösning passar ditt företag?

Google Maps erbjuder ett antal företagslösningar – möjlighet till att skapa sig en egen plats på Google Maps samt bygga egna kartor för olika ändamål. Numera är det också möjligt att göra s.k. ”indoor maps” för stora byggnader.

Något som alla företag borde göra är att skapa sig en plats i Google Places. Detta är en gratis tjänst där du själv kan lägga till en egen presentation av ditt företag och ange aktuella uppgifter, vilket gör det lättare för kunderna att hitta till rätt adress.

Att lägga upp företagets adress och uppgifter mm gör också att företaget blir sökbart i mobiltelefoner som använder sig av Google Maps i mobilen. Något som blir viktigare och viktigare eftersom det bara blir allt fler som surfar från sina mobiler och surfplattor. Om man exempelvis driver ett hotell kan denna funktion också vara användbar eftersom Google Maps är ett bra verktyg för att visa vad det finns i närheten av hotellet, såsom restauranger, caféer, shoppingcentrum osv.

I tisdags höll Google Enterprise Nordics en föreläsning tillsammans med Folia om ”how to grow your business with Google Maps” på Världskulturmuseet i Göteborg. De gav exempel på hur man kan använda sig av Google Maps företagslösningar i praktiken. Exempelvis berättade de om Jet som använder Google Maps för att ge sina kunder vägbeskrivningar som talar om var närmaste bensinstation finns. De berättade också om att man nu kan skapa ”indoor maps” för större byggnader såsom köpcentrum, universitet eller centralstationer osv.

Här kan du läsa mer om fördelarna med Google Places samt hur du enkelt kommer igång. På denna länk kan du också läsa mer om Googles övriga kartlösningar för företag.

Inlagt av: Louise Richardson

Bild

Kommentarsfältet är stängt