Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

9 maj 2013

H&M’s normala baddräktsmodell

Samtidigt som den välsvarvade sångerskan Beyoncé frontar H&M’s badkollektion figurerar en – hör och häpna – normal tjej i klädjättens onlinekampanj. H&M’s senaste reklam med amerikanskan Jennie Runk har fått många positiva reaktioner, till och med agenturen Ford Models hyllar den nya baddräktsmodellen.

”Vårt mål är inte att förmedla ett specifikt budskap eller ideal. Vi vill använda en modell som kan visa upp vårt mode och vår kollektion på ett inspirerande och tydligt sätt. Vi vet att vår reklam har ett stort inflytande och att vi har ett stort ansvar” skriver H&M’s talesperson Johanna Dahl.

H&M har tidigare fått ta emot hård kritik för att uppmuntra till osunda ideal med sina smala och solbrända modeller varför en normalmänsklig kropp känns helt rätt. (Dock bör nämnas att Jennie figurerar i reklamen för H&M’s plus size-kollektion…). Det är bara att hoppas på att fler företag följer i H&M’s fotspår.

Foto: H&M

Inlagt av: Josephine

Kommentarsfältet är stängt