Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

9 Maj 2017

Hur man skapar engagemang på sociala medier

Ylva Carresjö Vitorovic, Content & Communication Specialist på Stena Line

I fredags deltog vi vid Social Media Club Göteborgs (SMCGBG) möte – en internationell klubb för alla som är intresserade av kommunikation via internet i olika former. Första fredagen i månaden är alla välkomna att träffa andra med samma intresse och diskutera digitala och sociala medier på Entrepreneurial Hive i Göteborg. Denna månad var inspiratören på mötet Ylva Carresjö Vitorovic, Content & Communication Specialist på Stena Line. Ylva berättade att Stena Line hade bästa engagement rate och flest aktiva följare 2016 jämfört med sina konkurrenter. Under sin presentation talade Ylva också om hur Stena Line arbetar med sociala medier för att engagera kunder och personal, samt hur man når en relativt reklamtrött publik.

Av Ylvas presentation tar vi med oss följande intressanta punkter för att skapa engagerande content i de sociala medierna:

  • Försök att hitta formeln för dina följare genom att använda dig av de tre nycklarna – lyssna, följ upp och anpassa.
  • Tänk på att man delar i större utsträckning beroende på vem som delat än vad (innehållet) som delats och vi tenderar även att lyssna mer på vad andra säger än företaget självt.
  • Samarbeta därför gärna med influencers för att nå nya målgrupper på ett trovärdigt sätt och våga släpp kontrollen åt influencern. Stena Line samlade exempelvis 6 av Europas bästa YouTubers för att resa genom Europa och hitta undangömda smultronställen. Deras YouTubers dokumenterade sin bilsemester där följarna kunde följa dem på hastaggen #UltimateEurotrip.
  • Sträva mot att ständigt vara aktuell – var här och nu och där det händer.
  • Hitta dina interna stjärnor och lyft dem till skyarna. Som Stena Line exempelvis gjort med Kapten Kenneth. 
    Inlagt av: Sofia Ahlbertz

Kommentarsfältet är stängt