Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

17 maj 2013

I målgruppens synfält

Inte bara budskapet utan också kanalen för budskapet är a och o. Det har den spanska ideella organisationen ANAR förstått. Organisationen arbetar mot barn- och ungdomsmisshandel och har lanserat en kampanj vars målgrupp är utsatta barn upp till tio år. Det utmärkande med kampanjen är att den består av annonser som är gjorda så att motivet förändras beroende på från vilken höjd du betraktar annonsen.

Bara människor som är max så långa som en genomsnittlig tioåring – alltså kampanjens målgrupp – kan ta del av det egentliga budskapet, som utgörs av en bild på ett till synes misshandlat barn och information om vart utsatta barn kan vända sig. Längre personer ser barnet utan blåmärken men kan läsa texten: ”Ibland är barnmisshandel bara synlig för den som är drabbad”. Alltså på samma sätt som kampanjen ibland bara är synlig för målgruppen.

Rikspolisstyrelsen arbetar med liknande ”hemliga” metoder med sin kampanj som är riktad till kvinnor som är utsatta för våld i nära relationer. För att nå ut till målgruppen på ett effektivt och riskfritt sätt är budskapet nämligen placerat inuti tampongförpackningar. Liksom i ANAR:s kampanj kan målgruppen på det sättet ta del av informationen medan de vanligaste förövarna (i dessa fall vuxna och oftast män) hindras från att göra det.

På de sätt som kampanjerna hamnar inom en viss målgrupps synfält, samtidigt som de försvårar oönskade grupper från att ta del av informationen, är fyndiga och – såvitt vi vet – ett nytt sätt att kommunicera.

Här kan du se en video om ANAR:s kampanj mot barn- och ungdomsmisshandel.

Bild – Pixabay

Inlagt av gästbloggare Åsa Sundin

Kommentarsfältet är stängt