Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

21 apr 2014

ICA:s nattvardsskämt


Det var ju något väntat; protesterna mot ICA:s senaste reklamfilm där det skämtas om nattvarden: Stig och Sebastian bryter bröd och dricker påskmust samtidigt som de pratar om sin kropp och sitt blod. Cindy börjar då plötsligt att tänka på vaxning av håriga ryggar och ivrigt äta sås med fingrarna. Påskinspiration i all ära, men för många blev parodin på ”den heliga måltiden” ett övertramp.

ICA och King brukar leverera träffsäker humor från ICA-butiken men den här gången gick det kanske för långt. Den kristna tidningen Dagen ansåg att högtiden vanhelgades och förlöjligades i filmen och anmälde därför reklamen till RO.

ICA, som enligt marknadschefen Håkan Sjöstrand, har som ambition att beröra på ett positivt sätt, valde att dra in filmen men lär inte gå back för det. Påsken är ju en av våra största högtider och under helgen har det konsumerats som aldrig förr; ägg, sill, 6000 ton godis och 10 miljoner liter påskmust…

Film: Youtube

Inlagt av: Josephine Ferguson

Kommentarsfältet är stängt