Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

16 feb 2015

Illustrationer i kommunikationen

IMG_0535
”Eller min favorit, den kupade handen som håller i en jordglob eller en liten planta”.

”Det finns andra sätt att förstärka sin kommunikation än att använda opersonliga bilder från en bildbank”, menade förra veckans föreläsare hos Sveriges Kommunikatörer. Louise Quistgaard är projektledare på Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, SP och har med sitt stora intresse för att rita använt sig av illustrationer i olika former av kommunikationsinsatser.

Att använda bilder från bildbanker kan vara lite trixigt. Hur är det med rättigheterna? Hur är det med användning i print osv? Att man sedan kan hitta samma bild på många ställen, att det kan vara svårt att få ett entydigt bildspråk och att de ofta ser lite väl plastiga ut är fler nackdelar.

Illustrationer å andra sidan kan anpassas till företagets profil, de kan byggas på och ändras och de får ett unikt uttryck där företaget kan styra över budskapet.

Louise berättade till exempel om hur hon använt sig av serieteckningar i en workshop för att diskutera ett händelseförlopp utifrån olika personers uppfattning. Hon har också illustrerat SPs projekt Hållbara städer, med illustrationer som blev en film och som kan ses här.

Ibland behöver man tänka lite utanför boxen och det här med illustrationer tyckte vi var ett utmärkt exempel.

Illustratörer går att hitta på till exempel www.illustratorcentrum.se

Inlagt av: Ann-Sofie Johansson

Kommentarsfältet är stängt