Goa gubbar, gött tjöt och… självgod? När Västsvenska Handelskammaren presenterade sin rapport Tron på Göteborg visade det sig att den ”goa” staden inte alls var så öppen och tillåtande utan istället uppfattades som sluten, delad och självgod. Hur står det egentligen till med varumärket Göteborg?
GP-journalisten Kenny Genborg har tillsammans med frilansjournalisten Kerstin Sjödén genomfört den journalistiska granskningen av Göteborg där flera politiker och företrädare för näringslivet vittnar om segregation, slutenhet och utflyttning:
-De här ledorden med öppenhet och tolerans blir ju närmast ett hån mot bakgrund av allt som händer i stan. (Utifrån) ser man nog snarare att vi inte alltid är så tillgängliga eller open minded. I vissa fall blir vi fånigt självgoda, säger Eva Ossiansson, universitetslektor som forskar i varumärkesfrågor.
Hur ska då göteborgarna lyckas leva upp till vad de själva anser vara Sveriges framsida? Om man ska tro Handelskammarens vd, Johan Trouvé, ligger svaret i ett offensivt befolkningsmål – en växande stad med bättre kommunikation, fler bostäder och studenter som bor kvar efter examen.
Film: Youtube
Inlagt av: Josephine Ferguson