Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

15 aug 2014

Iskallt för välgörenhet


Mark Zuckerberg och Justin Timberlake är bara några av de kändisar, privatpersoner, företagsledare och politiker runt om i världen, som har antagit utmaningen the ice bucket challenge. Som en löpeld sprids det nu klipp på personer som häller en hink isvatten över sig själva och utmanar andra att göra samma sak inom 24 timmar. Allt för en god sak, att uppmärksamma nervsjukdomen ALS och samla in pengar till forskning.

Allt fler hakar på och extra roligt är det med en viral succé som har ett viktigt budskap. Spridningen är enorm och responsen imponerande. Till och med president Obama har nåtts av utmaningen, dock tackade han nej med budskapet om att han kommer ge en donation direkt istället.

På bara två veckor har organisationen  samlat in donationer på över 4 miljoner dollar.

Varför just isvatten undrade vi och enligt Wall Street Journal är detta något som gjorts tidigare, med början i golfkretsar för att uppmärksamma olika välgörenhetsaktioner.

Här hittar ni information om kampanjen. Vem är först att hänga på?

(Själva fegade vi ur, vi gör som Obama, tackar nej, men kommer i alla fall att sätta in ett bidrag)

Inlagt av Ann-Sofie

Kommentarsfältet är stängt