Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

4 mar 2015

#jagkänsla

Skärmavbild 2015-03-03 kl. 16.20.14

Gäddhäng, fettvalkar och svett. Kesos nya kampanj #jagkänsla utmanar minst sagt de fitnessideal som media normalt sätt matar oss med. I Kesos reklamfilm syns vad företaget beskriver som ”riktiga människor som kämpar för att ha en aktiv livsstil”. Det låter jobbigt. Och det ser jobbigt ut. Tjejerna i reklamen springer, ror, boxas och lyfter vikter för kung och fosterland. Här finns inga magrutor, silikonbröst eller spraytannade kroppar, istället syns övervikt, svett som rinner och sammanbitna ansiktsuttryck.

Ja, tanken är god men frågan är om filmen väcker det där enorma träningssuget som fitnessindustrins ofta ouppnåeliga ideal uppenbarligen gör. Vi har ju vant oss vid att en deffad kropp är lika med sund och stark. Och frågan är vad ”riktiga människor” egentligen innebär? Blir Kesos reklamfilm för extrem fast åt motsatt riktning? Och tänk om det inte bara är överviktiga kvinnor/män som måste uppmuntras vad gäller självkänsla?

Alla typer av kroppar kanske behöver lite uppmuntran, men förhoppningsvis bidrar Keso till att fler vågar utmana sin självbild!

[yframe url=’https://www.youtube.com/watch?v=lRch88pg2MU’]

Video: Youtube

Inlagt av: Josephine Ferguson

Kommentarsfältet är stängt