Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

9 okt 2014

Kinaaffärer på tre plan

Bob Lee, Kristina Cohn Linde, Henry Lee och Sean Duffy

Bob Lee, Kristina Cohn Linde, Henry Lee och Sean Duffy

Häromkvällen var det Kinadags igen. I den anrika vinkällaren hos Hotel Elite Plaza arrangerade Marknadsföreningen i Göteborg (MIG) ett intressant seminarium med bröderna Henry och Bob Lee tillsammans med Sean Duffy. Kina var den gemensamma nämnaren men med delat fokus på relationer, branding respektive affärsjuridik.

Henry – pratade framför allt om begreppet ”Guanxhi”; dvs att skapa relationer. Något som är en absolut förutsättning när det gäller att etablera framgångsrika affärsförbindelser i Kina. Vi fick goda insikter i spelet bakom kulisserna av Henry, mångårig entreprenör och med otaliga uppdrag som dörröppnare för svenska företag på den kinesiska marknaden. Att gemensamt ”gå in i dimman” är ofta en bra väg till goda affärer och man brukar säga att det kan kräva några stadiga (närmare bestämt 9 st) innan isen bryts och man blir betraktad som Old Friend (i stället för New Friend resp Good Friend). Familj och vänskap är nämligen mycket viktiga i Kina. Kom också ihåg att kineser gör affärer med dig som person, inte ditt företag. Slutligen fick vi veta att kineser i gemen är filosofiska, vidskepliga, fascinerade av numerologi (siffran 8 är t ex väldigt populär eftersom den relaterar till välstånd och överflöd) och symbolik.

Sean – jobbar med digital marknadsföring (the Duffy Agency) för internationella varumärken och delade med sig en hel del råd och rön framför allt för de som är nykomlingar på den kinesiska marknaden. En uppdelning i Red China, Our China och Our Kid’s China gav intressanta perspektiv på historia, utveckling och framtid. Utvecklingen har länge kunnat sammanfattas som modernization som övergått i westernization. Men detta har förändrats under senare tid – China is now becoming more Chinese. Sean menade att man kan sammanfatta dagens ”Kina” som better, faster and cheaper. Några exempel på stora bolag, som etablerat sig i Kina nämndes också – de som var lyckosamma var utan tvekan de som anpassat sig till kinesiska förhållanden och preferenser.

Bob – är advokat och affärsjurist med 20+ års erfarenhet som rådgivare i affärer med anknytning till Kina och talade därmed självklart utifrån de legala aspekterna. Han konstaterade att affärsjuridiken är på plats, men att bl a ”rule of law”, dvs respekten för lagar i rättsväsendet ändå generellt är låg. Bob gav oss några handfasta tips, som kan vara bra att lägga på minnet för den som ämnar göra affärer i Kina. Business is personal, glöm inte bort Guanxhi (viktigt med kontakter/relationer), Gör hemläxan, Save Face (även vid förhandlingsöverläge), Förhandlingsteknik (kulturskillnader), Skillnader i Corporate Governance (ålder och position måste beaktas), Tvistelösningsmekanismer och ”Last resort” (affärskontakter ej möjliga efter tvist).  Om du tänker etablera dig i Kina kan det underlätta att satsa på prioriterade branscher – cleantech/sustainable energy samt jordbruk.

Detta var MIGs tredje seminarium med Kina-fokus. Ambitionen är att ge global kunskap och värdefulla insikter på både det teoretiska och praktiska planet.

Vi ser fram emot fler tillfällen att lära mer!

Se även bildreportage på MIGs Facebook-sida från kvällen på Elite Platza.

Inlagt av Birgitta Plyhm

Foto: Joakim Lundberg

Kommentarsfältet är stängt