Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

12 sep 2014

Kinesiska chefer om svenska affärsklimatet

bild
Asien blir ett allt frekventare inslag i vår vardag och allt fler bolag etablerar affärsmässiga kontakter. Att öka förståelsen och kunskapen kring våra olika kulturer blir därmed allt viktigare.

En pionjär i sammanhanget är Tony Fang, professor i företagsekonomi vid Stockholms universitet, som tidigare i veckan besökte West Sweden Asia Gateways lunchseminarium på Magnussons Advokatbyrå i Göteborg. Fang som är väl bekant med både den kinesiska och svenska kulturen håller workshops för kinesiska företag, som är på väg att etablera sig i Sverige och Norden.

Under lunchseminariet delade Fang på ett humoristiskt och tillspetsat sätt med sig av vad kinesiska chefer egentligen tycker om svenska chefer och det svenska affärsklimatet. I topp nämndes egenskaper som snälla, hänsynsfulla och artiga. Planerar noggrant låg också högt på listan och Fang exemplifierade genom att visa en skolmatsedel med kommentaren i Sverige vet alla skolbarn exakt vad de ska äta varje dag under en hel termin. Med glimten i ögat pratade han också om hur kaffet är heligt liksom semestern och att det är på fritiden man släpper loss. Triviala saker kan tyckas,  men sociala koder som kan vara nog så viktiga för ett lyckosamt samarbete.

Även Carl-Fredrik Hedenström, advokat från Magnussons advokatbyrå berättade om sina erfarenheter från affärer mellan Kina och Norden. Som internationell byrå har man många kontakter med kinesiska företag som vill etablera sig på den svenska marknaden och att lära sig varandras affärskultur ser Hedenström som den största utmaningen. En intressant skillnad som han också lyfte upp är att den kinesiska marknaden inte är transparent men gör man misstag går det att diskutera. Detta till motsats mot den svenska marknaden som är transparent men där eventuella misstag sällan går att diskutera.

Fang siade till sist att kinesiska om två generationer är lika självklart som engelska. En intressant utveckling som det gäller att bejaka och hänga på.

För den som vill veta mer har Fang skrivit en bok i ämnet: Att göra affärer i dagens Kina.

Inlagd av: Ann-Sofie

Kommentarsfältet är stängt