Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

17 okt 2014

Let me take a selfie

 

Selfie2013 utsågs ”selfie” till årets ord av Oxford Dictionaries, då hade till och med Påven och Obama hakat på trenden och fotat sig själva för att publicera porträtten i sociala medier. Allt från den klassiska kändisselfien till den något mer förnedrande uteliggarselfien har gjort succé på nätet men vad är det egentligen som ligger bakom det fenomen som av många kan tyckas på gränsen till ett narcissistiskt tidsfördriv?

Orsaken är inte enbart utseendefixering och yta om man ska tro Daniel Arley, professor i psykologi och beteendeekonomi. Arley påstår istället att det handlar om att ta makten över bilden av sig själv och att förmedla en känsla och upplevelse som existerar i just det ögonblick som bilden tas.

Även fotografen Emma Blomberg förklarar att det är annat än ett rent bekräftelsebehov som ska tillfredsställas:

-Det handlar ju om att bli sedd. Selfien har potential, med hjälp av den kan man ta kontroll och berätta mer om sig själv än den förväntade bilden.

Till och med vår egen prins Carl-Philip bjuder numera på selfies från sin glamorösa vardag – högst upp i masten på en Volvo Ocean Race-båt gör han tummen upp. Coolt och vågat kan tyckas, men folk har faktiskt fått sätta livet till i jakten på den där perfekta selfien.

Foto: Emma Blomberg

Inlagt av: Josephine Ferguson

Kommentarsfältet är stängt