Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

31 jan 2014

Made By Sweden


Förra helgen hade ”Made By Sweden” premiär och som väntat blev Volvos reklamfilm med Zlatan en enorm succé. Eller?

”Made By Sweden” känns mest som en klackspark. Eller kanske en tåfjutt. Den saknar både finess och djup.

Och ja, visst är konceptet något banalt men det är väl kanske just det som är meningen? Muskler, tatueringar, jakt, bilar, fotboll och snygga tjejer. Sexistisk reklam enligt en del men mäktig marknadsföring enligt andra.

Precis som med Van Damme har dock inte parodierna låtit vänta på sig. Markoolio med vänner har satt ihop vad de påstår vara en hyllning till fotbollsstjärnan och visst är det lite underhållande, för nej, ”Made By Sweden” är inte speciellt komplex.

Framgången ligger i att alla älskar Zlatan och det räcker! Hur många kommer undan med att pratsjunga Nationalsången – på skånska? Med över tre miljoner visningar på Youtube är det bara att konstatera att ”Made By Sweden” inte är någonting annat än succé.

Film: YouTube

Inlagt av: Josephine Ferguson

Kommentarsfältet är stängt