Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

30 nov 2011

Medialized

Varför tar medierna upp vissa ämnen men inte andra? Hur påverkar medierna oss mediekonsumenter? Och hur vinklas nyheter till medieaktörernas fördel?

Detta är exempel på frågor som tas upp i URs fantastiska serie ”Medialized” som går på måndagar klockan 22.00 på SVT1. Serien är en skildring och problematisering av den globala mediebranschen med mediekonsumenter, journalister och makthavare i 15 länder världen över.

Medialized är en bra och spännande serie som ger tittarna förståelse för hur medierna fungerar samt hur olika nyheter kan vinklas och redigeras för att påverka mediekonsumenterna i en viss riktning. Seriens budskap når också ända fram och man förstår hur viktigt det är att vara mediekritisk.

Förra veckans avsnitt ”A thread in the web” var extra intressant. Det handlade om att många aktörer idag använder sig av sociala medier för att sprida politiska och kommersiella budskap. Vi fick se exempel på hur bland annat Rödskjortorna i Thailand, Tea-party rörelsen i USA och swingdansare i Sverige använder sig av sociala medier för att nå ut med sina budskap.

Veckans avsnitt ”Nothing but the truth” handlade om att väldigt många av världens nyheter är färgade av både medieaktörer och journalister. Därför finns det idag många politiska krafter som skapar egna medier för att direkt nå mottagarna, utan journalisters inblandning. Vi fick bland annat följa Israels armé som startat ett eget produktionsbolag för att gå förbi journalisterna. Måndagens program går även i repris i dag på SVT2 kl 13 samt den 2/12.

Har du missat tidigare avsnitt? I så fall kan jag varmt rekommendera att se dessa på URplay!

Inlagt av gästbloggare Louise Richardson.

Foto: UR

Kommentarsfältet är stängt