I morse korades de tre aktörer som, enligt MiG (Marknadsföreningen i Göteborg), gjort starkast ifrån sig inom marknadsföring, kommunikation och försäljning under år 2011. Det årliga eventet Guldfrukosten på Svenska Mässan i Göteborg hade trots ett förfärligt ruskväder och en okristlig morgontid dragit flera hundra nyfikna gäster.
De prestigefulla priserna inom kategorierna Årets Säljare, Årets Marknadsförare och Årets Kommunikatör gick till Eva Moen, Clarion Hotel Post i Göteborg och Patrik Sjöberg. Ett starkt driv utmärkte sannerligen de tre pristagarna, som premierades med följande motiveringar:
Eva Moen, VD på Resia – Årets Säljare
Med ett tydligt och konsekvent ledarskap har hon i såväl goda som tuffa tider fokuserat på sälj och företagskulturen. Årets säljare 2011 värnar varumärket med personalen som främsta tillgång. Framgång som bygger på samspel och delaktighet har resulterat i branschledarskap år efter annat och vinst när andra går minus.
Årets Säljare 2011 utsågs också till ”Resebranschens chef” samma år.
Clarion Hotel Post – Årets Marknadsförare
”Årets Marknadsförare 2011 är en färgstark aktör som likt en frisk fläkt svept in över stan. Löfte gavs att skapa ett nytt vardagsrum, en ny mötesplats i det nya, kreativa Göteborg. Banderoller på tatuerade rockstars, kreatörer och svenskamerikansk mästerkock prydde husfasaden på det postala hus som stått sedan 1921. Med stor entusiasm, mod och energi har Årets Marknadsförare 2011 såväl globalt som lokalt kommunicerat ut ett nytt ansikte av Göteborg som en kreativ och nytänkande stad.”
Patrik Sjöberg – Årets Kommunikatör
”Årets Kommunikatör 2011 har hyllats under årtionden som idrottsvärldens rockstjärna. Tuff, frispråkig och allt annat än förutsägbar har han satt strålkastarljuset på ett tabu – ett avskyvärt brott mot barn med drömmar som förvandlats till skam. Som den världsstjärna han är har han modigt agerat och upplyst en värld vad som kan ske i kulisserna av framgång – när ingen ser”.
Inlagt av Birgitta Plyhm
Foto – Stefan Linnerhag