Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

5 dec 2012

Möjligheter med Instagram

Instagram är ett socialt nätverk där man kommunicerar enbart genom bilder. Tjänsten kan användas av både privatpersoner och företag. Precis som Facebook, Twitter och LinkedIn är Instagram också en utmärkt marknadsföringskanal då du genom fotoappen kan publicera bilder som visualiserar bilden av ditt varumärke.

Hur kan man då komma igång med Instagram och vad ska man tänka på för att lyckas? Nedan följer några enkla tips:

• Ladda hem appen på Appstore eller på Google Play och lägg upp en profilsida för företaget. Ladda upp en profilbild samt skriv en kort beskrivning av ditt företag och länka till hemsidan. Därefter är det bara att börja publicera era bilder!

• Instagram är känt för de bildeffekter som man kan använda på sina bilder. Lägg därför inte bara upp bilderna som de är utan lägg ner lite extra tid på att få dem riktigt snygga!

Skriv bra bildbeskrivningar och använd alltid hashtags (#) för att få större spridning på bilderna. Detta innebär att man ”taggar” bilderna med olika nyckelord, exempelvis #Göteborg. Ju fler nyckelord man taggar bilderna med, desto större chans är det att bilden kommer upp i en annan användares slumpmässiga sökande på Instagram.

Var inte rädd för att följa andra! Följarna hittar inte alltid till ditt företags profilsida av sig själva. Du kan därför börja med att följa andra samt gilla och kommentera deras foton mm.

• Sprid er profilsida på Instagram genom era övriga kanaler, exempelvis hemsidan, bloggen, Facebook, Twitter och LinkedIn mm.

Lycka till!

Kommentarsfältet är stängt