Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

14 aug 2014

Mycket mer än en tidning

french-tourists-378051_1280

Hur tar man tidningar och magasin vidare från de traditionella tidningshyllorna i affärerna?

Sveriges Tidskrifter tipsar i sitt nyhetsbrev om magasinet Good Housekeeping som sett nya möjligheter för ökat klirr i kassan. De startade nyligen upp The Good Housekeeping Institute i London där tidningens läsare kan gå kurser i bland annat matlagning och delta i olika workshops. Anläggningen rymmer också olika testlokaler, exempelvis ett våtrum där kvalitén på stövlar, paraplyer och annat kan utvärderas.

Detta är inget nytt fenomen. Att hitta nya sätt att interagera med läsarna utöver den tryckta tidningen är något man försökt med under en lång tid, skriver The Inpependent. Vouge till exempel anordnar egna kurser i mode vid Condé Nast College of Fashion & Design. Och i Sverige har det största inredningmagasinet Sköna Hem ett flertal olika inredningskurser varje år.

Nytt eller inte, men det är en intressant och rolig utveckling i alla fall. Det är också en bra möjlighet att skapa nya nätverk och inte minst ett utmärkt sätt för redaktionerna att hitta nya talanger och förmågor. Att anordna en aktivitet, kurs eller liknande för att skapa uppmärksamhet och bjuda på något utöver det vanliga är definitivt något som är applicerbart i många sammanhang, inte bara inom tidningsbranschen.

Inlagt av Ann-Sofie

Bild Pixabay

Kommentarsfältet är stängt