Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

19 jan 2015

Nationalistiskt vemod hos Volvo

Skärmavbild 2015-01-19 kl. 09.05.45Wow, Volvo! Sedan Zlatans chins har förväntningarna varit skyhöga på Volvos reklamfilmer. I lördags premiärvisades den nya filmen för Volvo Cars med bl.a. Emma Green, Carin Wester, Börje Salming och Jason ”Timbuktu” Diakité. Trots vårt vinterlands gråa och ogästvänliga klimat lyckas Volvo visa upp ett mäktigt och vackert Sverige.

Melankoli och vemod blandas med romantik och mystik. Gotland, Bohuslän, Stockholm, Lappland, snöklädda berg, ett iskallt hav, kyla, värme, mörker, ljus… Allt spelas upp till tonerna av en ny version av proggaren Ted Ströms Vintersaga.

Kampanjen hyllar kraften som finns i Sverige om vintern. Ur den känslan skapas mycket intressant musik, konst och design, och också våra bilar, säger Per Carleö, marknadschef på Volvo Cars.

Aldrig har Volvo i sin branding sedan Zlatan-succén varit så kopplat till Sverige som nationellt ursprung, kanske som en nödvändig effekt av det kinesiska ägandet? För vad skulle hända om Volvo förlorar sin svenska identitet? Reklamfilmen Vintersaga är cool, nationalismen och kommersialismen går hand i hand.

[yframe url=’https://www.youtube.com/watch?v=3KquHpO2VWI’]

Bild och film: YouTube

Inlagt av: Josephine Ferguson

Kommentarsfältet är stängt