I dagarna lanserade Sveriges Kvinnolobby kampanjen ”Reklamera” i syfte att uppmärksamma könsdiskriminerande och sexistisk reklam.
Organisationen Sveriges Kvinnolobby gjorde i somras en enkätundersökning om reklam och hälsa bland personer i åldern 13-30. Undersökningen visade att reklam har fått nio av tio kvinnor att må dåligt över sitt utseende eller sin vikt och att hälften av dem påverkats negativt av reklam varje dag eller varje vecka. Sveriges Kvinnolobby menar därför att sexistisk reklam idag utgör ett folkhälsoproblem och de jobbar för en lag mot könsdiskriminerande reklam som redan finns i andra nordiska länder.
Med kampanjen kan du som privatperson nu ”reklamera” sexistisk reklam som du stöter på i din vardag. Detta gör du genom att fota reklamen och maila fotot till organisationen eller hashtagga din bild med #reklamera. Sveriges Kvinnolobby publicerar därefter bilden på Reklameras Facebook– och Instagramsidor, anmäler den till Reklamombudsmannen och kontaktar företaget som står bakom reklamen.
Vill du veta mer om hur du kan delta i kampanjen? Här kan du läsa mer samt se reklameras kampanjfilm!
Bild: Sveriges Kvinnolobby
Inlagt av Louise Richardson