Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

22 feb 2013

Nytt år – ny dans

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=tVUB2_CQ6Bk’]

Ut med PSY och hans Gangnam Style, in med Bauuers The Harlem Shake. Den koreograferade hästdansen är utbytt mot en mer improviserad variant som inleds med att en person (ofta med huvudbonad) börjar dansa varpå resten av gruppen stämmer in. Bäst blir det givetvis om alla är utklädda.

Som bekant är den här typen av underhållning både tacksam och lättillgänglig. Norska militärer, polisen i Södertälje och brandmän från Borås har spexat loss framför kameran och antal visningar på YouTube ökar stadigt. Det är ju som sagt så otroligt tacksamt när ”vän av ordning” och utövare av mer konservativa yrken (plus för uniform!) bjuder på sig själva eftersom det inte är varje dag man ser en dansande militär åla runt i en sovsäck. Frågan är dock om det är så himla roligt? Vad förmedlar egentligen Södertäljepolisen när de hoppar upp på bil för att vifta med reflexväst och svinga batong hej vilt? Ett gäng glada pajasar i vad som mest ser ut som ett fylleslag? Kanske är de så seriösa på jobbet att de måste få utlopp för den där galna och excentriska sidan?

För det är just så The Harlem Shake beskrivs – som excentrisk och galen. En som är något mer konservativ är de dansande brandmännens chef:

– Jag är lite chockad över att det här förekommer på vår arbetsplats. Vi har ett värdegrundsarbete som vi jobbar med och det behöver man kanske titta på ett par gånger för att smälta detta. Jag hade inte en aning om det här.

Nej, det är väl uppenbart att en juckande brandman i bar överkropp som inte tillhör Chippendales kan sända lite fel signaler till omgivningen. Som tur är handlar det om sociala medier och om några dagar är både dansande brandmän och poliser bortglömda, utbytta och förhoppningsvis tillbaka i verkligheten.

Video: YouTube

Inlagt av: Josephine

Kommentarsfältet är stängt