Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

29 mar 2013

Ogooglebar

Ogooglebar: ”Ord eller fras som inte går att hitta på Internet med hjälp av en sökmotor. Vanligen avses sökmotorn Google, men termen har kommit att användas även om andra, liknande tjänster på nätet”.

Det lär ha varit många språkintresserade som under veckan googlade ogooglebar. När Språkrådet efter påtryckningar från det amerikanska jätteföretaget beslutade att ta bort ordet från sin nyordslista valde istället Nationalencyklopedin (på grund av mediahysterin!?) att lägga in veckans mest omdiskuterade adjektiv som uppslagsord.

Google reagerade direkt då definitionen av begreppet inte enbart syftar på just sökmotorn Google. Men när ett varumärke dominerar så mycket att det till och med används om andra, liknande varor och tjänster, borde detta vinnande märke kanske vara nöjda?

Svenska Akademiens sekreterare Peter Englund menar att Google gjort sig själv en riktig björntjänst i och med att begreppet ogooglebar verkligen har väckt diskussion i media. Dessutom gäller detta endast en beskrivning av hur ordet används.

Google har tidigare reagerat mot ordet googla och menar att varumärkets värde minskar men detta handlar ju om hur nya ord (och ja – i detta fall varumärken) kommer in i svenska språket och hur de används. (Jämför: Lypsyl, bankomat och vespa).

Hela situationen upplevs som något bisarr, att detta skulle påverka ett sådant här superbrand negativt är inte troligt. Till och med amerikanarna själva vill adopotera ordet! Foto: Google Inlagt av: Josephine

Kommentarsfältet är stängt