Vi deltog i morse vid ett riktigt intressant seminarium på Long Tall Sallys kontor på Götabergsgatan 1 i Göteborg. Det var den svenska startupen Signal Signal som föreläste och vi fick lyssna till Tor Rauden Källstigen, medgrundare och vd och Robin Tourda, säljansvarig på bolaget. Tillsammans med kollegan, Håkan Waara, medgrundare och CTO på Signal Signal, har de utvecklat en revolutionerande teknik som gör det möjligt att omvärldsbevaka det talade ordet med avläsning av tusentals poddar, radioprogram och Youtube-inslag.
En trend i det stora mediehavet har kommit att bli podcasten – det mer djupgående ljudformatet med de personliga samtalen och ett utrymme att tala till punkt. Podcasten kan kanske även ses som en motreaktion till det snabbkonsumerade medieklimatet med tidspressat innehåll. Enligt Orvesto lyssnar 2,2 miljoner svenskar på podcasts minst en gång i veckan. De som lyssnar mest tillhör åldersgruppen 20-34 år, men även tonåringar tenderar att lyssna alltmer på podcasts. Lägg därtill Youtube och traditionell radio och TV.
Men vad pratas det om egentligen? Mediebevakning av det skrivna ordet är idag en självklarhet, men talmedier har hittills varit ett svart hål på den bevakade mediemarknaden, då det saknats verktyg för att scanna av tv, radio, poddar och youtube. Detta ändras nu med hjälp av Signal Signal.
Bolaget beskriver sig som ”ett Google för talade medier”. De förklarar entusiastiskt att de med sin tjänst hjälper företag att blixtsnabbt få en analys av enorma mängder data med omnämnanden i radio, poddar, tv och på Youtube – och allt sker digitalt. Genom att analysera omnämnandena kan de hjälpa varumärken att vara relevanta, förutspå trender och hitta sina influencers men även vara behjälpliga vid krissituationer då företag snabbt behöver identifiera vad som sägs.
Tekniken fungerar så att de automatiskt fångar upp ljud genom en indexerare. Sedan omvandlas innehållet med en tal-till-text-analys och tjänsten kan därefter dra slutsatser om större trender. Att låta det talade ordet möta den mest framstående maskininlärningstekniken i världen gör Signal Signal unikt i sitt slag idag.
Signal Signal blir alltså en utmanare till de stora, branschledande omvärldsbevakarna som manuellt avlyssnar material och företaget har redan skrivit på flera försäljningspartnerskap, bl a med Meltwater och M-Brain som fått möjligheten att erbjuda sina kunder en mer omfattande mediebevakning. Signal Signal har i dagsläget kunder i form av kommunikationschefer på exempelvis Bauer Media, Microsoft, Malmö Stad, Max Hamburgare och Postkodlotteriet.
2017 kan alltså komma att bli året då talad mediebevakning slår igenom, och det på bred front.
Vi tackar både Signal Signal samt Long Tall Sally för det inspirerande och intressanta frukostseminariet!
Läs mer om Signal Signal här
Om du är intresserad av att veta mer om podcastlyssnandet i Sverige och vilka behov, motiv och funktioner som ligger till grund för det – läs gärna min kandidatuppsats här, som jag tillsammans med min studiekollega skrev under min studietid på programmet medie-och kommunikation vid Göteborgs Universitet hösten 2015.
Inlagt av: Sofia Ahlbertz