Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

21 dec 2011

Overkligt perfekt

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=iYhCn0jf46U’]

För två år sedan försökte britterna införa förbud och varningstexter i reklam där det figurerade retuscherade modeller. ASA sa nej med förklaringen att allmänheten är så pass medvetna om ”airbrushing” som teknik.

Nu har amerikanska Procter & Gamble tagit bort make up-jätten Cover Girls retuscherade reklam efter hård kritik. Sångerskan Taylor Swift, varumärkets ansikte utåt, kommer alltså inte längre att se så där overkligt perfekt ut.

Tidigare har retuscherade annonser varit en självklarhet i USA (och resten av världen) och under mitt halvår i Texas såg jag mer ”överretuscherad” reklam än jag någonsin gjort tidigare.

Personligen tycker jag att reklambilder kan förbättras och fixas till MEN att göra som t.ex. Ralph Lauren är ju bara onödigt och dessutom ganska osmakligt. Och ja, självklart påverkas unga människor av marknadsföringens perfekta ansikten och kroppar, herregud, det gör ju jag också! Dock är jag tillräckligt insatt och medveten om att det jag ser i en annons är oäkta.

Lite striktare lagar kanske kan styra upp våra sjuka ideal?

Film: YouTube

Inlagt av: Josephine

Kommentarsfältet är stängt