Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

15 jan 2014

Plastikkirurgspel för barn


I förra veckan damp H&M’s senaste katalog ner i brevlådorna och reaktionerna lät inte vänta på sig. Modellen för klädjättens plus size-kollektion var enligt kunderna allt annat än plus size och genast beskylldes H&M för att uppmuntra till det smala ideal som ofta ses i media.

När man inte trodde att det kunde bli värre lanseras ett iPhonespel om skönhetsoperationer. FÖR BARN!

”Den här olyckliga flickan har så mycket övervikt att ingen diet kan hjälpa henne.”

Spelet går alltså ut på att skönhetsoperera flickan men då Twitter svämmade över av negativa kommentarer valde Appstore att plocka bort spelet. Dock finns en liknande version kvar där huvudpersonen Barbara som ätit för många hamburgare behöver hjälp med att ”återställa sitt utseende”.

Vi har tidigare skrivit om PR-kupper som ”Miss Skinny” och givetvis blir man misstänksam även här. Man får i så fall hoppas att spelet fungerar som ett wake up call i vår utseendefixerade värld.

Inlagt av: Josephine Ferguson

Kommentarsfältet är stängt