Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

3 nov 2014

PR & Hållbarhet

PR

breakfast-463532_1280

Sveriges kommunikatörer bjöd på Afternoon tea och föreläsning om PR och hållbarhet i förra veckan. Värdar för arrangemanget var Long Tall Sally och föreläste gjorde Stefan Kavsjö, VD hos Long Tall Sally. Stefan berättade hur man som företag både kan göra vinst och göra gott. De flesta företag vill ju vara ansvarstagande och arbeta med långsiktig hållbarhet och det finns ingen motsättning i detta, menade Stefan. Tvärtom finns det många företag och organisationer som har visat att de genom att arbeta hållbart och göra gott, ökat vinsterna.

Ett exempel på detta är det Göteborgsbaserade företaget Nudie Jeans, som satsar på transparens i hela företaget och där man från starten integrerat hållbarhetsperspektivet. Nudie Jeans bestämde sig för att det inte skulle finnas någon motsättning i att driva ett lönsamt företag och samtidigt ta ett socialt och ekologiskt ansvar.

De företag som lyckats kommunikativt med hållbarhetsfrågan har oftast några saker gemensamt:

  • De har gjort hållbarhet till en kärnfråga i sin affärsstrategi, istället för att använda det som en marknadsföringstaktik.
  • De deklarerar tydligt att hållbar utveckling gynnar såväl företaget, miljön och omgivningen.
  • De tror att hållbarhetsperspektivet kommer att göra dem både intressanta och framgångsrika men även till en attraktiv arbetsgivare.
  • De har hittat sin hållbarhetsfråga.

Long Tall Sally har skrivit en bok om hållbarhet och kommunikation som heter just ”PR och Hållbarhet” så om du vill läsa boken kan du ta kontakt med dem. I boken kan man läsa mer om goda exempel och hur man kan kommunicera hållbarhet genom att hitta sin hållbarhetsfråga. Därmed skapas förutsättningar för trovärdig och intresseväckande kommunikation samt ett framgångsrikt PR arbete.

LTS

Inlagt av Malena Eklund

Foto: Malena Eklund och Pixabay

Kommentarsfältet är stängt