Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

19 nov 2009

PR i Ryssland en särskild historia

Ryska gummor

99 procent av Rysslands viktigaste medier finns i Moskva och bara ett dussintal publikationer ges ut i hela landet. Därför är förstås PR-marknaden också starkt centraliserad.

På regional basis är det mycket svårt att få information publicerad och det krävs betalning såvida man inte representerar ett myndighetsägt företag. Korruptionen är mycket besvärande, men å andra sidan kan man bli garanterad införande om man hostar upp en viss summa. Ja, man kan t o m specificera viss dag och plats i tidningen.

I Moskva tillämpas s k ”stopplista” – mot ett visst belopp informeras PR-byrån om planerade införanden relaterade till kunder. Byrån kan då granska artikeln, ändra i den och t o m stoppa den – mot extra betalning förstås.

Det positiva är dock att de korrupta medierna ofta har en relativt begränsad läsekrets. I stället kan man koncentrera sig på några få, oberoende medier med stort inflytande, som trots allt finns även där.

Som PR-konsult fascineras/avskräcks jag av de arbetsförhållanden som beskrivs ovan, men kan inte heller låta bli att reflektera över de förändringar som pågår i vårt eget medielandskap med köpt plats och påverkan av sociala medier.

För mer information – Se Tendens Special nr 3 (finns ej i digital form)
Leonid Konik, Chief Editor ComNews Group   –  och googla på PR Professionals Newsletter Juli 2009

Om ni behöver hjälp med PR och marknadsföring i Ryssland , titta t ex på:
Visit Sweden,  och  Red Elk Design

Foto: Flickr
Inlagt av Birgitta

Kommentarsfältet är stängt