Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

11 jun 2013

Prinsess-PR för finansen

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=IkGHSZYi4vs’]

Medan intresset för nationaldagen verkade nästintill obefintligt var lördagens sagobröllop desto mer upphaussat. Över 1,5 miljoner tittare hade bänkat sig i tv-sofforna när prinsessan Madeleine äntligen fick sin prins. Kungligheter, societet, paljettklänningar, artister; hela tillställningen utstrålade glitter och glamour och inte helt oväntat fördes tankarna till Hollywood. Eller – Wall Street? För om det är någon som fått rejält med PR-utrymme under festligheterna så är det finansmannen Christopher O’Neill.

Givetvis får även Sverige som nation internationell uppmärksamhet i sammanhang som helgens festligheter men som börsanalytikern Mats Jonnerhag uttryckte det:

-Det här är fantastisk reklam för Chris. Han har gått och gift sig med en svensk prinsessa vilket gett publicitet i hela världen. Det är ovärderlig reklam för hans finansbolag.

Hedgefondbolaget Noster Capital där Mr O’Neill är delägare har fått medieutrymme så att det räcker och blir över. Utländska medier rapporterade inte enbart om Valentinoklänningar och indiska maharadjor utan mer än gärna om den businessman som gift sig med en riktig prinsessa men valt bort prinstitel för att kunna fortsätta sin karriär.

Chris O’Neill har verkligen satt sig själv på kartan. Många lär dock komma ihåg honom som den coola killen som inte kunde hålla tillbaka tårarna den där fantastiska sommardagen i juni.

Video: YouTube

Inlagt av: Josephine

Kommentarsfältet är stängt